میراث آمانو (نگاهی به زندگی و آثار تاکاشی آمانو)

11 آبان, 1394, ارسال شده توسط: bahram

 




زندگی نامه
تاکاشی آمانو در سال ۱۹۵۴ در شهر نیگاتا-شی ( مکی-ماچی سابق) ژاپن متولد شد. او توانست اکوسیستم و عناصر جدیدی را در طبیعت گیاهان آبی و طراحی آنها بیابد و سبک بی همتای خود را با نام “ اکواریوم های طبیعی” به وجود آورد. در سال ۱۹۸۲ آمانو شرکت خود با نام Aqua design Amano را به وجود آورد. این شرکت با تکیه بر کیفیت و طراحی محصولاتش توانست توجه بیشتری را به آکواریوم های طبیعی و وسایل و ملزومات مورد نیاز آن که توسط این شرکت تولید می شد جذب کند. در سال ۱۹۹۲ آمانو مجموعه عکسی را با نام (Glass no Naka no Daishizen) به چاپ رساند. این کتاب به هفت زبان زنده ی دنیا ترجمه شده است. در حال حاضر در جهان طرفداران آکواریوم های طبیعی هر روز در حال افزایش اند. تاکاشی آمانو در کنار فعالیت هایش به عنوان یک طراح اکواریوم های طبیعی و یک کارآفرین برای گرفتن مجموعه عکس هایی با عنوان “ طبیعت دست نخورده” به بزرگترین جنگل های بارانی استوایی جهان در آمازون، بورنئو و غرب آفریقا و جنگل های بکر ژاپن سفر کرد و نتیجه این سفر ها تصاویری با تاکید بر طبیعت بکر این مناطق است که به وسیله ی دوربین های قطع بزرگ او ثبت شده اند. او لحظاتی بکر از طبیعت را بر روی فیلم های فوق بزرگش ثبت کرد(اندازه فیلم ها تا ۸x۲۰ اینچ). کارهای آمانو در ضمینه عکاسی در نشریات و نمایشگاه های بین المللی بار ها مورد ستایش و قدر دانی قرار گرفته است. در طی سال های اخیر آمانو تعداد متعددی سخنرانی در کشور های مختلف نظیر آلمان، ایتالیا، پرتغال، لهستان، روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، هند و مالزی در مورد تجارب نابش از طبیعت انجام داده است و از اهمیت برنامه های کاشت درخت برای محافظت از محیط زیست دفاع کرده است. یکی از کارهای مهم برای آمانو برقراری ارتباط بین علاقه مندان به آکواریوم های طبیعی و برگذاری سخنرانی های پر انرژی برای نشان دادن چگونگی و دانش آکواریوم های طبیعی با تاکید بر ایجاد فرهنگ جهانی این نوع از آکواریوم ها بوده است. در سمینار های جهانی آمانو مفاهیم و فلسفه آکواریوم های طبیعی توسط اسلاید هایی برای مخاطبان توضیح داده می شود. این اسلایدها در مورد درک انواع آکواریوم های طبیعی با توجه به مناظر طبیعی از آمازون، بورنئو و غرب آفریقا و همچنین ژاپن صحبت می کنند و همچنین اهمیت آموختن از طبیعت برای ساخت طبیعت.
· رئیس انجمن عکاسان بین المللی محیط زیست
· عضو انجمن عکاسی علمی
· عضو انجمن عکاسان تبلیغاتی ژاپن


آموختن از طبیعت برای ساخت طبیعت
آکواریوم های طبیعی و عکاسی از مناظر در ظاهر ارتباط چندانی با هم ندارند اما از نظر آمانو آنها به صورت یک فرایند بدون فاصله و خلاق به شدت به هم مرتبط اند. در واقع آکواریوم های طبیعی بدون ایده هایی از طبیعت و از هیچ به وجود نمی آیند. همانطور که مفهوم این کار پیشنهاد میکند باید از طبیعت آموخت. در واقع آکواریوم های طبیعی روشی از طراحی و کاشت گیاهان آبزی در تانک هاست که بدن توجه به طبیعت هرگز قابل دستیابی نسیت. تاکاشی آمانو معتقد است با عکاسی از طبیعت تعداد بی شماری از ایده ها در ذهنش ذخیره می شوند که الهام بخش او در طراحی هایش هستند در واقع همین ارتباط نزدیک بین طبیعت و طراحی آکواریوم های طبیعی است که آن را از دیگر انواع آکواریوم های گیاهی متمایز می کند. هنگامی که آکواریوم طبیعی در مسیر و شیوه ی درست خود ساخته شود محیط زیستی پدیدار می گردد که در آن گیاهان و ماهیان و حتی میکروارگانیسم ها در تعادل و تعامل باهم زندگی میکنند. در نهایت می توان گفت آکواریوم های طبیعی مانند نمونه هایی کوچک شده از طبیعت هستند که حتی ماهی ها نیز آن را با محیط زیست طبیعی خود اشتباه می گیرند!

آمازون پناهگاهی امن برای اکواریوم های طبیعی
نتیجه یک عمر زندگی آمانو جست وجو و تحقیق و گرفتن عکس در سه جنگل پرباران استوایی و جنگل های بکر ژاپن بود. در میان تمامی این سفر ها، آمانو بارها از ریو نگرو و مناطق دیگر آمازون دیدن کرد. او طی این سفر ها توانست با عکس های خود از فرشته ماهی ها، تترا های کاردینال و دیگر گونه ها این ماهیان در محیط زیست طبیعی شان آنها را به جهانیان معرفی کند و نشان دهد که چگونه این ماهیان در طبیعت زندگی می کنند. اهمیت عکس هایی که آمانو توانست در ۱۹۹۹ به ثبت برساند از آن جهت بود که هر چند ماهی هایی که مورد تصویر برداری قرار گرفته بودند در جهان شناخته شده بودند ولی کسی در آن زمان اطلاعات زیادی از محل و شیوه ی زندگی آنها نداشت. آمانو می گوید: توسعه فضایی در جریان است در حالی که ما هنوز چیزی در مورد جنگل های روی زمین نمی دانیم. هدف آمانو مشاهده اکوسیستم های متنوع جنگل از آسمان و زمین گرفته تا آب های جاری بود. این سفرهای اکتشافی معمولا منبع الهامی بود برای تکامل محصولات شرکت آمانو که خود ثابت کننده ی این مهم بود که آکواریوم های طبیعی با نظم طبیعت سازگار اند. آمانو می گوید بودن در طبیعت ندانسته احساسات را اصلاح می کند و بر روی طرح های ذهنی اثر می گذارد. این بسیار ناراحت کننده است که در حال حاضر بسیاری از مناظر و محل هایی که آمانو در آن به عکس برداری پرداخته است به سرعت در حال نابود شدن است.

 

شیوه های جدید ثبت تصاویر
تصویر این آکواریوم عظیم با ابعاد ۴ متر طول و ۱.۵ متر عرض . ۱.۵ متر ارتفاع به  شکل مخصوصی و متفاوتی با دیگر عکس های آکواریومی گرفته شده است. ممکن است شما متوجه نشده باشید و لی تفاوت معناداری بین روشنایی بالایی آب و زیر آب وجود دارد بنابراین استفاده از یک نوع تنظیم برای عکسبرداری از این دو نوع محیط غیر ممکن است. برای حل این مشکل روش های multiple-exposure توسعه داده شد. دراین روش بالای آب و زیرآب به صورت جداگانه مورد عکسبردای قرار می گیرند. در واقع برای این کار از چند دوربین قطع بزرگ به صورت همزمان استفاده می شوند و برای اینکه تداخلی در عکس نهایی ایجاد نگردد هر کدام از دوربین ها مانند یک تکه از پازلی بزرگ انجام وظیفه می کنند. وقتی عکاسی از سطوح آب به پایان می رسد کار بر روی زیر آب با تاریک کردن فضا و پوشاندن پنجره ها ادامه می یابد. تاریکی فضای بیرونی به ایجاد تصویر بهتر کمک بزرگی می کند. این نوع از تصویر برداری در واقع یک نوع روش تک شات است به این صورت که عکس گرفتن ابتدا با دوربین قطع بزرگ مخصوص سطح آب که از همه دورتر است شروع می شود و به دوربین قطع بزرگ مخصوص زیر آب که از همه دوربین ها به تانک نزدیک تر است خاتمه می یابد همه این ها بدان معناست که این تکنیک عکاسی از آکواریوم از هر نوع تکنیک دیگر سخت تر است و تلاش بیشتری را برای رسیدن به عکس مورد انتظار می طلبد.

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت بر دو مورد از بزرگترین و شاخص ترین آثار هنری تاکاشی آمانو و همچنین در ادامه ی این مطلب نیز می توانید وارد بخش دانلود ها شوید که خود شامل بخش هایی مختلف و جذابی است. امید است این مطلب توانسته باشد نظر شما خوانندگان و همراهان همیشگی را به خود جلب کند.

نظرات

امیر توکلی در تاریخ 06 دی, 1394
اقای امانو نابغه همه کارکنانش نظر بر این داشتند روحش شاد
نظرتان را بنویسید توجه: نظرات قبل از انتشار توسط مدیریت تائید خواهند شد.

Secure image