بیماری های لثه در سگ ها و گربه ها با تاکید بر التهاب (Gingivitis) / ویدیوهای آموزشی

02 ارديبهشت 1395, ارسال شده توسط: saeedseery

بیماری های دهان و دندان در موجودات زنده به خصوص در حیوانات خانگی بسیار می توانند مهم باشند.ژنژیویت یا ژینژیویت یکی از بیماری های بافت‌ لثه در اطراف دندان است که موجب التهاب و بروز عفونت در این بافت می‌شود و آن را تخریب می‌کند.شما در خصوص این بیماری های و روش های پیشگیری از آنها چه می دانید؟ وت پارس شما را به ادامه مطلب دعوت می کند.

بیماری های لثه در سگ ها و گربه ها با تاکید بر التهاب (Gingivitis)

ژینژیویت یکی از بیماری های بافت‌ لثه در اطراف دندان است که موجب التهاب و بروز عفونت در این بافت می‌شود و آن را تخریب می‌کند.اگر پلاک دندان به خوبی تمیز نشود ، به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم یا رسوب دندانی را ایجاد می‌کند.در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری ژنژیویت مزمن خواهد شد.با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند.با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند کنده شدن لثه‌ها بیش از پیش ادامه پیدا می‌کند. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می‌گویند.عفونت باکتریایی بافت اطراف دندانی سبب التهاب لثه ها و استخوان های اطرافی می گردد. چنانچه بیماری لثه (پریودنتال) درمان نشود متعاقب از بین رفتن بافت های حمایت کننده دندان میتواند باعث از دست دادن دندان ها گردد.بطوریکه اصلی ترین دلیل از دست دادن دندان ها در سگ نیز همین مورد می باشد.بیماری لثه بر اثر تجمع باکتری های دهانی (پلاک های دندانی) در زیر لثه (محلی که فاقد بهداشت دهانی مناسب می باشد) اتفاق می افتد. از دیگر فاکتور های تاثیر گذار می توان به نژاد، ژنتیک، سن و جیره غذایی حیوان اشاره کرد. همزمان با افزایش تعداد باکتری های زیر حاشیه لثه، باکتری ها موادی مانند سولفید هیدروژن، آمونیاک، اسید ها و دیگر ترکیبات مضر را تولید و به بافت ها آسیب وارد می کنند.دو شکل از بیماری های لثه، ژنژویت و التهاب بافت اطراف دندانی می باشد.
التهاب لثه (Gingivitis)
در التهاب لثه به علت پلاک باکتریایی، لثه ملتهب می شود ولی لیگامنت ها و استخوان آلوئولی هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته است. رنگ لثه از صورتی به قرمز و یا ارغوانی تغییر رنگ پیدا می کند و لبه های لثه متورم می باشد و لمس آن باعث خونریزی لثه می گردد.التهاب لثه می تواند با تمیز کردن مناسب دندان ها بهبود یابد ولی چنانچه درمان نشود ممکن است منجر به التهاب بافت اطراف دندانی(Periodontitis) گردد. التهاب لثه معمولاً می تواند با تمیز کردن تخصصی و به طور کامل دندان ها درمان شود. که این تمیز کردن بایستی شامل تمیز کردن زیر شیار لثه نیز باشد. اگر التهاب لثه پیشرفت نکند حتما باید دندان های سگ از نظر نیاز به جرم گیری به طور مرتب مورد معاینه قرار گیرد. زمانی که اجرام از روی دندانها برداشته شد، ممکن است دامپزشک از روکش هایی جهت جلوگیری از رشد باکتری ها و تسریع در روند بهبودی استفاده کند . سگ هایی که به درمان پاسخ نمی دهند می باید از نظر بیماری هایی نظیر مشکلات سیستم ایمنی و دیابت مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر همواره دندان ها تمیز و عاری از جرم نماند ، می تواند سبب عود مجدد التهاب لثه گردد. بنابراین رعایت 2 نکته حائز اهمیت است:
1- انجام روش های بهداشت دهان و دندان (مانند مسواک زدن) توسط صاحب حیوان
2- جرم زدایی دوره ای توسط دامپزشک

التهاب بافت اطراف دندانی(Periodontitis)
بیماری پریودنتال بیماری التهابی ساختار های عمقی احاطه کننده دندان ها می باشد. در این بیماری نسبت به ژنژیویت ، آسیب بافتی بسیار شدیدتر است و شامل التهاب ساختار های عمقی احاطه کننده دندان مانند لثه، لیگامنت های پریودنتال و استخوان های آلوئول (ساختارهای احاطه کننده دندان)می باشد. این بیماری معمولا در صورت عدم درمان ژنژیویت ، ایجاد می گردد که به صورت برگشت ناپذیر می باشد بطوریکه منجر به از دست دادن همیشگی ساختارهای حمایتی دندان خواهد شد.سگ های نژاد کوچک معمولا بیشتر از سگ های نژاد بزرگ با مشکلات پریودنتال مواجه می شوند. سگ هایی که از رژیم های غذایی سفت بطور معمول احتیاج به جویدن دارند استفاده می کنند به خاطر تاثیر مکانیکی جویدن غذا بر روی جرم زدایی (تمیز کردن) دندان ها ، کمتر دچار این مشکلات می گردند. دندتان های عقبی بیشتر از دندان های جلویی درگیر می شوند دندان های فک بالا   نیز بسیار بیشتر از دندان های فک پایین  و همچنین سطوح گونه ای دندان ها بیشتر از سطوح زبانی دندانها دچار این مشکل می گردند. اولین علامت التهاب لثه غالبا در حدود 2 سالگی بروز می یابد. بیماری پریودنتال نیز معمولا در سن 4 تا 6 سالگی شروع می شود و چنانچه درمان نگردد منجر به از دست دادن دندان ها خواهد شد. بیماری پریودنتال نیز با جرم زدایی و برداشت پلاک در نواحی بالا و زیر لثه  که مستلزم تمیز کردن تخصصی و کامل دندان ها می باشد، درمان می گردد. در برخی موارد پیشرفته، به منظور دسترسی به سطوح ریشه ای دندان ها جهت درمان نیاز به جراحی می باشد. دندان ها را می توان بطور کلی تا زمانی که در حدود 66% حمایت استخوانی از یک یا چند ریشه را داشته باشند، نگه داشت. دامپزشک می تواند میزان (کاهش) حمایت استخوانی را با تهیه رادیوگراف از فک بالا و پایین مشخص نماید.چنانچه سگ شما از نظر بیماری پرودنتال درمان شده باشد، شما بایستی مراقبت بهداشتی دهان و دندان سگ تان را در منزل ادامه دهید. به این منظور بایستی دستورات دامپزشک را که ممکن است شامل مسواک زدن روزانه، تغییر جیره غذایی، استفاده از ژل های جلوگیری کننده از تشکیل پلاک و محلول های دهانی باشد را دنبال نمایید. جرم گیری مرتب (هر 3 تا 6 ماه) از عود مجدد بیماری و از دست دادن بافت استخوان آلوئولی جلوگیری خواهد کرد.

التهاب لثه در گربه ها
التهاب لثه شامل متورم شدن بافت هاي لثه مي باشد و بر تعداد زيادی از گربه هايي كه بالاي سه سال سن دارند تاثير مي گذارد.اين شرايط ممكن است بر بافت لثه ي زير يك دندان تاثير بگذارد,اما عموما بافت هاي اطراف چند دندان را درگير خواهد كرد.دانستن اينكه چه چيزي سبب التهاب لثه در گربه ها مي شود ميتواند به شما كمك كند كه از اين شرايط پيشگيری كنيد.التهاب لثه ها اگر درمان نشود ميتواند منجر به از دست دادن دندان ها يا حتی عفونت های پيچيده تر در بدن شود.
علل التهاب لثه در گربه ها
علل التهاب لثه بايد شناخته بشوند تا شما بدانيد چگونه ميتوانيد از آن به بهترين شكل جلوگيري نماييد.علل اصلي التهاب لثه در گربه ها شامل تشكيل پلاك و جرم دندان مي باشد.پلاك ها چندين ساعت بعد از خوردن غذا توسط گربه شكل ميگيرند و باعث بوجود آمدن باكتري هايي مي شوند.اگر اين باكتري ها از بين نروند می توانند تبديل به مواد معدنی شوند كه باعث بوجود آمدن جرم دندان مي شوند.جرم ها دندان ها را بيشتر مستعد جمع آوري باكتري ها مي كنند.باكتري ها به سادگي ميتوانند به لثه ها منتشر شوند و سبب التهاب شوند. از آنجايي كه جريان خون در لثه ها بسيار مي باشد اين شرايط ميتواند در مدت كوتاهی پيچيده تر شود و باكتري ها ميتوانند به اندام هاي ديگر منتقل شوند و باعث مشكلاتي در اين اندام ها و حتي باعث نارسايي در آنها شوند.التهاب لثه در گربه ها با اجازه ندادن تشكيل جرم ها بر روي دندان حيوان قابل پيشگيري می باشد.جرم ها هنگامي تجمع پيدا ميككند كه پلاك ها در مدت بيش از 36 ساعت از بين نرفته باشند.جرم ها به آساني ميتوانند از بين بروند به واسطه:
- مسواك زدن روزانه با استفاده از يك مسواك كوچك مخصوص كودكان و خمير دندان مخصوص گربه ها
- استفاده از غذاهاي خشك كه حالت سايندگي دارند و باعث از بين رفتن جرم ها ميشوند
- استفاده كردن از جويدني هاي درماني كه بطور خاصي براي از بين بردن جرم ها ساخته شده اند
- خريدن اسباب بازي هاي جويدني بطور منظم كه باعث كاهش مقدار جرم از روي سطح دندان ميشوند.تحقيقات نشان مي دهند كه حتي اگر شما در زمان هاي مناسب دندان گربه خود را مسواك نزنيد با استفاده كردن از غذاهاي خشك,جويدني هاي درماني و اسباب بازي هاي جويدني ميتوانيد كمك كنيد تا جرم كمتري در دندان گربه شما ايجاد شود.همچنين يك برنامه ساليانه براي تميز كردن دندان هاي گربه شما از اهميت زيادي برخوردار ميباشد.تميز كردن دندان ها به از بين بردن جرم ها كمك زيادي خواهد كرد و از بروز بيماري های لثه جلوگيري مي كند.

پيشگيري از التهاب لثه
زمانيكه التهاب لثه در گربه اتفاق ميافتد شما بايد قادر به شناسايي علائم آن باشيد و تا در زماني مناسب اقدام به درمان آن كنيد تا از بيماري هاي پيشرفته دنداني جلوگيري نماييد.عفونت به سادگي ميتواند منتقل شود و بر رباط ها و استخوان هاي اطراف دندان تاثير بگذارد.علائم التهاب لثه عبارتند از:
- تنفس بد
- درد شديد
- لثه هاي قرمز
- لثه هاي ملتهب
- سرازي شدن آب دهان
- از دست دادن اشتها كه علت آن ايجاد درد در هنگام جويدن مي باشد
- لثه ها ممكن است خونريزي داشته باشند
- جرم هاي زرد رنگ كه در اطراف لثه قابل مشاهده ميباشند.اگر التهاب لثه خيلي زود تشخيص داده شود با درمان هاي غير پيشرفته و يك دوره آنتي بيوتيك درماني درمان مي شود.

ویدیوهای آموزشی

برای درک بیشتر مفاهیم گفته شده ، شما را به مشاهده ویدیوهای آموزشی جامع دعوت می نماییم.

سعید سیری

منابع : سایت تبیان پزشکی - دی.وی.ام مدیسین - سایت بیمارستان پایتخت و ابوریحان