رییس سازمان دامپزشکی : امکان تصور یک روز و حتی یک لحظه بدون دامپزشکی وجود ندارد

08 ارديبهشت, 1397, ارسال شده توسط: saeedseery

وت پارس - دکتر رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۹۵ درصد واکسن‌های دامی تولید داخل است و تنها ۵ درصد مابقی در زمان اضطرار وارد کشور می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی

به گزارش وت پارس و به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی در همایش روز جهانی دامپزشکی که امروز صبح در سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی برگزارشد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران به دلیل داشتن دانشمندان مجرب، امکانات و تجهیزات، توانایی تشخیص و درمان بیماری های دامی در بخش خصوصی و دولتی را دارا است.وی با اشاره به اینکه 95 درصد واکسن‌های دامی تولید داخل است، افزود: 5 درصد مابقی در زمان اضطرار وارد کشور می شود.
رفیعی پور با بیان اینکه در حوزه واکسن طیور دچار نواقصی هستیم،گفت: با وجود آنکه دانش بومی ساخت واکسن طیور در کشور وجود دارد و  تولید واکسن های جدید  یک تا دو سال طول می کشد، اما تنها 65 درصد واکسن طیور در داخل تولید می شود.
به گفته وی؛ هم اکنون 4 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن در کشور مشغول فعالیت هستند، چراکه سالانه نیازمند 2.5 میلیون دوز واکسن هستیم که تنها 65 درصد این میزان در داخل تولید می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه کنترل بیماریآنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شرایط مناسبی قرار دارد، بیان کرد: با توجه به مدیریت و کنترل مناسب در هفته های اخیر، روند شیوع بیماری متوقف شده است.
به گفته این مقام مسئول؛ روند بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان از بخش صنعتی خارج شد و تنها در کانون های بومی و روستایی شاهد بیماری هستیم.وی با اشاره به موضوع  بیوتروریسم تصریح کرد: ما و کشورهای منطقه باید مراقب بیماری بیوتروریسم و تهدیدات زیستی باشیم، چراکه در آمریکا 6 میکروب و ویروس در این زمینه وجود دارد که این کشور با سو استفاده از آنها می تواند  جنگ میکروبی به راه بیندازد.
به گفته رفیعی پور؛ از مجموع 6 میکروب بیوتروریسم، 5 بیماری همچون سیاه زخم، مشمشه، تب برفکی و... در حوزه دامی وجود دارد.وی کاهش اعتبارات سازمان دامپزشکی در سال 97 را رد کرد و گفت: در حوزه اعتبارات به دلیل مسئولیت سنگینی که سازمان دامپزشکی دارد، پاسخگوی نیاز جامعه هدف نخواهد بود و با وجود آنکه اعتبار سازمان در سال 97 کاهش نیافته است، اما به دلیل کاهش هزینه های سلامت نیازمند توجه بیشتر است.
جایگاه دامپزشکی با هیچ حرفه ای قابل مقایسه نیست
رئیس سازمان دامپزشکی با انتقاد از نقش کمرنگ دامپزشکان در کشور اظهار کرد: با وجود آنکه دامپزشکان در خط مقدم بهداشت زحمت های فراوانی می‌کشند تا از بار هزینه های سلامت بکاهند، آن طور که باید و شاید در جامعه دیده نمی شوند، در حالیکه با ارائه آمار و ارقام باید عملکرد و تحلیل خدمات دامپزشکی را به جامعه هدف انتقال داد.وی افزود: نامگذاری یک روز از ایام سال به نام روز جهانی دامپزشکی بر رسالت این حرفه دلالت دارد، چرا که بقای بشر به امنیت غذایی و کنترل بیماری های شناخته شده و مشترک دام و انسان بستگی دارد.رفیعی پور با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی دامپزشکیدر خدمت بهره وری در حوزه تولید است، گفت: براین اساس صنعت دامی سالم و بهداشتی منجر به استمرار و پایداری تولید و رونق کسب و کار خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه صیانت از حرفه دامپزشکی نوید بخش اشتغال پایدار خواهد بود، بیان کرد: خدمات دامپزشکی یک کالای تخصصی و عمومی است که در سطح ملی و جهانی می تواند، تاثیر گذار باشد.
به گفته وی؛ برای شناخت عمیق علم دامپزشکی امکان تصور یک روز و حتی یک لحظه بدون دامپزشکی وجود ندارد، چرا که نظارت وکنترل بر سلامت محصولات دامی از مزرعه تا سفره ، توسط سازمان صورت می گیرد.
رفیعی پور با اشاره به اینکه جایگاه دامپزشکی با هیچ حرفه ای قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: با توجه به آنکه اندکی غفلت از بیماری آنفلوانزا، سیاه زخم و سلولز فاجعه جهانی به بار می آورد؛ بنابراین سازمان دامپزشکی نیازمند افزایش ارتباط بین المللی است.
به گفته این مقام مسئول سازمان دامپزشکی در پروتکل های درمان و مبارزه با آموزش و تحقیقات به روش پشگیرانه باید قدم بردارد و انتظار مردم جهان از دامپزشکی حفظ سرمایه و سلامتی است تا شعار خوراک سالم، غذای سالم و انسان سالم محقق شود.
رییس سازمان دامپزشکی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد واکسن های دامی در داخل تولید و ۵ درصد دیگر در صورت اضطرار از خارج وارد می شود.وی با بیان این که ۶۵ درصد واکسن های طیور نیز در داخل کشور تولید می شود، اعلام کرد: دانش بومی ساخت واکسن طیور در کشور وجود دارد.
رفیعی پور درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار داشت: این بیماری در ۲۲ استان کشور کنترل و متوقف شده است و امیدواریم با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده، سال آینده اپیدمی آنفلوانزا نداشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره خطر و تهدیدات بیوتروریسم گفت: در حال حاضر شش ویروس و میکروب در حوزه ذخایر استراتژیکی آمریکا نگهداری می شود که می تواند به عنوان جنگ میکروبی مورد استفاده قرار گیرد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: از این شش عامل، پنج عامل از جمله سیاه زخم، تب برفکی و مشمشه مربوط به حوزه دامی است.