با وجود نقش مهم در نظام جامع سلامت ، دامپزشکی از اعتبارات اختصاصی این حوزه بی بهره است!

13 آبان 1397, ارسال شده توسط: saeedseery

وت پارس - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ذخایر استراتژیک دامپزشکی کشور با صدور مجوز برای تامین مواد اولیه لازم در حوزه دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و ماده اولیه تامین خوراک دام و طیور تا 18 ماه آینده تامین شده است.

به گزارش وت پارس و به نقل از ایرنا ، دکتر علیرضا رفیعی پور در حاشیه بازدید از تعدادی از واحدهای تولید فراورده های دامی نیشابور، افزود: هر هفته جلسه ستاد مقابله با تحریم ها در سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای تسهیل در واردات مواد اولیه واکسن و داروی مورد نیاز تشکیل می شود.وی اظهار داشت: مجموع اعتبارات سازمان دامپزشکی بیش از هشت هزار و 300 میلیارد ریال است که از این مبلغ سه هزار و 300 میلیارد ریال اعتبارات ملی و سازمانی و پنج هزار میلیارد ریال اعتبارات استانی است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به رغم اینکه امسال اعتبارات طرح تملک سرمایه ای کشور با کاهش 30 تا 50 درصدی مواجه بوده، سازمان دامپزشکی در برخی حوزه ها مانند تامین و تهیه واکسن 30 درصد رشد اعتبار داشته است.
رفیعی پور افزود: دامپزشکی در بخش نظام جامع سلامت کشور نقش مهمی دارد ولی از اعتبارات اختصاصی این حوزه بی بهره است و یکی از خواسته های سازمان دامپزشکی اختصاص یک تا 2 درصد از محل هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت به این سازمان است.وی اظهار داشت: بیش از 95 درصد داروها و واکسن های دامی در داخل کشور تولید می شود ولی در حوزه واکسن طیور کمتر از 40 درصد تولید داخلی است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی سه سال گذشته با کاهش چشمگیر بیماری های مشترک بین انسان و دام مواجه بوده ایم که در این راستا بیماری تب مالت 50 درصد، بیماری سیاه زخم 30 درصد و هاری 70 درصد کاهش یافته است.
رفیعی پور افزود: در بخش بیماری های دامی نیز تب برفکی 35 درصد و بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک 75 درصد کاهش یافته که دلیل آن تامین به موقع واکسن و تشخیص بیماری است.وی اظهار داشت: طبق دستورالعمل های جدید که به استانها ابلاع شده، دامداران در تامین غرامت دامهایشان مشکلی نخواهند داشت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال گذشته به دلیل افزایش کانون های بیماری در شرایط سختی قرار داشتیم که طی چند ماه گذشته با رصد و پایش به موقع، واکسیناسیون و معدم سازی دامهای آلوده، تعداد کانون های آلوده در کشور به چهار کانون کاهش یافته که نشان می دهد کانون های بیماری آنفلوانزا 95 درصد کاهش داشته است.
رفیعی پور افزود: سالانه حدود 800 هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید می شود این در حالی است که مصرف داخلی در این حوزه تا یک میلیون تن نیز می رسد و کمبود آن از کشورهای آسیای میانه و اروپا وارد می شود.