دکتر پیام محبی : دانشکده‌های دامپزشکی باید روی بدن موجودات مرده کار تشریح را انجام دهند

21 تير, 1397, ارسال شده توسط: saeedseery

وت پارس - رئیس جامعه دامپزشکان کشور گفت : دانشکده‌های دامپزشکی برای تشریح از بدن حیوانات سالم و معلول استفاده می‌کنند.

دکتر پیام محبی : نقش یک دامپزشک در سلامتی مردم می تواند از نقش یک پزشک بیشتر باشد

به گزارش وت پارس ، دکتر پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با تشریح حیوانات زنده در دانشکده‌های دامپزشکی کشور و همچنین لایحه حمایت از حیوانات اظهار کرد:تشریح حیوانات زنده در دانشکده‌های دامپزشکی کشور را تأیید و یا تکذیب نمی‌کنم، اما دانشکده‌های دامپزشکی باید روی بدن موجودات مرده کار تشریح را انجام دهند تا اطلاعات لازم را درباره بدن موجودات زنده کسب کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشکده‌های دامپزشکی جهان، حیوانات را برای تشریح در شرایط فیکس قرار می‌دهند، گفت: در دانشکده‌های دامپزشکی سراسر دنیا، حیوانات را در شرایط بی‌دردی و یا فیکسیشن می‌کشند و آن‌ها را ثابت می‌کنند تا دانشجویان بتوانند روی آن‌ها عملیات تشریح را انجام دهند.
محبی در ادامه افزود: دانشجویان دانشکده دامپزشکی مانند دانشجویان پزشکی باید بر روی جسد حیوانات کار کنند، این در صورتی است که دانشجویان پزشکی تشریح جسد انسان را در شرایط بی‌دردی خارجی انجام می‌دهند، اما دانشجویان دامپزشکی تشریح جسد را در شرایط بی‌دردی داخلی انجام می‌دهند که این در تمام دانشکده‌های جهان اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه وظیفه تمام دانشکده‌های دامپزشکی تامین بهداشت دام و انسان است، گفت: دانشجویان دامپزشکی باید به بدن دام‌ها شناخت داشته باشند و باید کار تشریح انجام شود،چراکه راه دیگری برای شناخت بدن حیوانات در دنیا وجود ندارد.
رئیس جامعه دامپزشکان با اشاره به اینکه در بسیاری از دانشکده‌ها از حیوانات معلول برای تشریح استفاده می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از دانشکده‌ها به علت نداشتن درمانگاه کار تشریح را بر روی حیوانات سالم هم انجام می‌دهند.وی افزود: در کشور بر عملکرد دانشکده‌های دامپزشکی و آزمایشگاه‌های آن‌ها در بخش بالینی هیچ نظارتی نمی‌شود.
محبی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته لایحه حمایت از حیوانات مورد بی توجهی مجلسی‌ها قرار گرفته است، گفت : قانونگذاران کشور هیچ دغدغه‌ای برای حمایت از حقوق حیوانات ندارند و هنوز لایحه حمایت از حیوانات در مجلس به تصویب نرسیده است.وی در پایان با بیان اینکه از لایحه حمایت از حیوانات حمایت می‌کنم، تصریح کرد: لایحه حمایت از حیوانات، یک لایحه تک بعدی است و باید بیشتر بررسی شود و زودتر به تصویب برسد.