احکام فقهی مربوط به پرورش و نگهداری از سگ ها

16 آذر 1394, ارسال شده توسط: saeedseery

نگهداری از حیوانات و یا بحث پرورش آنها در هر دین و آیینی شرایط مخصوص و حکم شرعی خود را دارند.در این میان سوالات متداولی نیز در میان مردم رواج دارد که بسیاری نیز پاسخ شرعی دقیق آنها را نمی دانند.مانند بحث مربوط به پرورش و نگهداری از حیوانات.تعدادی از این سوالات را همراه با پاسخ علمای اسلام آماده نموده ایم. وت پارس شما را به ادامه مطلب دعوت می کند.

احکام فقهی مربوط به پرورش و نگهداری از سگ ها

قابل ذکر است که تمامی مواردی یاد شده اعم از سوالات و پاسخ های ذکر شده از سایت شخصی علما و مراجع استخراج شده است.شما نیز اگر در خصوص مورد خاصی مربوط به حوزه دامپزشکی و علوم حیوانات ،  سوالی شرعی دارید برای ما ارسال نمایید تا پاسخ آن را دریافت نمایید.حال چند سوال متداول در خصوص احکام فقهی مربوط به پرورش و نگهداری از سگ ها را با هم مرور می نماییم.

- نجاست سگ

در حالی که چیزی از نجاست سگ در قرآن ذکر نشده است، چطور در فقه اسلامی بیان می شود که سگ نجس است؟ اگر نجس است بفرمایید که چرا شکار کردن (که شکار با دهان سگ حمل می شود) و نگهبانی با آن اجازه داده شده است؟

 احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. بسیاری از جزئیات احکام در قرآن نیامده ولی در کلام معصومان(ع) به آن اشاره شده است، به عنوان مثال تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده ولی با توجه به احادیث و سنت پیامبر(ص) همۀ مسلمانان جهان در تعداد رکعات نماز اختلافی ندارند. بنابراین، اگر نجاست سگ در قرآن نیامده اما با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت شده است.
اگر چه سگ نجس است ولی برای برخی از کارها می‌توان از آن استفاده کرد، نگهبانی از خانه و مزرعه و..، و شکار از جمله اموری است که سگ به خوبی آن‌را انجام می‌دهد؛ لذا در اسلام از آن منع نشده است، بلکه خرید و فروش سگ شکاری یا سگ نگهبان به علت همین استفادۀ عقلایی که دارد، در اسلام مجاز شمرده شده است.پس نجس بودن آن باعث نمی‌شود از برخی از منافع عقلایی آن چشم پوشی کرد، امروزه خون و فرآورده‌های آن، اگر چه نجس می‌باشد ولی به جهت فواید عقلایی زیادی که دارد و موجب زنده نگه‌داشتن افراد زیادی می‌شود در تمام جهان به صورت گسترده این نوع خرید و فروش رایج است و اسلام نیز آن‌را مشروع می‌داند.شکار کردن با سگ شکاری نیز دارای آدابی است که در صورت رعایت شدن آن، می‌توان از شکار استفاده کرد:
1. شکار مورد نظر از حیوانات وحشی و حلال گوشت باشد.
2. سگ به طوری تربیت شده باشد که به فرمان صاحبش عمل کند و هر وقت او گفت به دنبال شکار برود.
3. هنگامی که سگ به شکار می‌رسد عادت نداشته باشد از شکار بخورد.
4. صاحبش آن‌را به دنبال شکار بفرستد، پس اگر از پیش خود برود خوردن شکار حرام است.
5. کسی که سگ را دنبال شکار می‌فرستد باید مسلمان باشد.
6. در وقت فرستادن سگ به سمت شکار، صاحبش باید نام خدا را بر زبان جاری کند.
7. شکار باید به وسیلۀ زخم دندان سگ مرده باشد، پس اگر به واسطۀ دویدن یا ترس یا خفه شدن توسط سگ مرده باشد، شکار حرام است.
8. وقتی شکارچی به شکار می‌رسد باید شکار مرده باشد، پس اگر هنوز زنده است و وقت هم هست، باید شکار را ذبح شرعی کند، در غیر این صورت خوردن شکار حرام است. با تمام این تفاصیل شکاری را که سگ برای صاحبش می‌آورد به این علت که سگ نجس است، باید محل دهان و دندان سگ تطهیر و پاک شود تا بتوان از آن شکار استفاده کرد.

- حکم نجاست سگ دست آموز خانگ

آیا سگ دست آموز خانگی نجس است؟

یکی از نجاسات سگ است که همه انواع آن که در خشکی زندگی می کنند نجس است.در همه رساله های عملیه آمده است: سگ و خوکى که در خشکى زندگى می کنند حتّى‏ مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبت هاى آنها نجس است ولى سگ و خوک دریایى پاک است.نظر آیت الله هادوی تهرانی نیز در خصوص نجاست سگ بدین شرح است: تمامی اقسام سگ نجس می باشند.البته سگ دریایی نجس نیست.

- احکام نماز

من در حیاط خانه از یک سگ نگهداری می کنم. گاهی اوقات موهای سگم را روی فرش خانه مشاهده می کنم، می خواستم بدانم نماز روی این فرش باطل است؟ اگر موی سگ با انسان تماس بگیرد آیا باید غسل کرد؟

یکی از شرایط لباس نمازگزار این است که مویی از حیوان حرام گوشت همراه نمازگزارنباشد، در غیر این صورت نمازش باطل است.

احکام فقهی مربوط به پرورش و نگهداری از سگ ها

- دست زدن به سگ

اگر شخصی دستش را به سگ بزند و همان دست را به لباس یا دست فرد دیگری بزند،لباس یا دست آن فرد نجس می شود؟ اگر از روی زمینی که سگ یا گربه راه رفته بنشینیم نجس می شویم؟

همان طور که می دانید سگ از حیوانات نجس است. در صورتی دست شخصی که با سگ تماس داشته است، نجس می شود که شرط سرایت نجاست، که وجود رطوبت در یکی از دو طرف است، موجود باشد. اما در صورتی که دو طرف خشک باشند و یا رطوبت بسیار ناچیز باشد که از یکی به دیگری منتقل نشود، نجاست سرایت نخواهد کرد.اگر با این شرایط، دست شخص نجس شود و با دست مرطوب به فرد دیگری بزند و یا دست خشک باشد ولی آن فرد بدن یا لباسش خیس و یا مرطوب باشد،بدن آن فرد هم نجس می شود. در مورد سؤال دوم شما توجه داشته باشید وقتی بدن یا لباس شما نجس می شود که بدن یا لباستان مرطوب یا خیس باشد و یا محلی که سگ در آن جا بوده است خیس و مرطوب باشد. البته این حکم زمانی است که اگر شما از تماس گرفتن سگ به زمین با شرایط ذکر شده یقین داشته باشید، اما اگر شک داشته باشید اصل بر پاک بودن زمین است، ولی نشستن در محلی که گربه بوده است موجب نجاست بدن یا لباس نمی شود.

- دلیل نجاست سگ

چرا در اسلام سگ که چنین با وفا است عین نجاست است، همچون مدفوع انسان، در صورتی که سگ‌‌های اصلاح نژاد شده وجود دارند که شاید از بعضی انسان‌‌ها نیز تمیزتر باشند، ولی موش و یا سوسک که برای ما مظهر کثیفی‌‌‌اند عین نجاست نیستند؟

1. تمام احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است و هیچ حکمی از احکام اسلامی بدون جهت، حلال و یا حرام و یا واجب و ... نشده است. کسانی که پایه توحید خود را محکم ساخته‌اند و طبق دلایل قطعی عقیده دارند که قانون‌گذار اسلام؛ یعنی، خداوند متعال، بی‌نیاز مطلق و دارای علم و حکمت بی‌پایان است، هیچ‌گونه تردیدی نخواهند داشت که تمام احکام و مقررات و دستورهای اسلامی که پیامبر اسلام(ص) از طرف خدای متعال برای بشر آورده است، دارای مصالح و فوایدی می‌باشد که برخی از آنها در آیات و روایات بیان شده است؛ و در مواردی که هم خداوند به حکمت برخی از احکام اشاره نکرده است، خود بر اساس حکمتی بوده است؛ زیرا علم و حکمت خدای بزرگ ایجاب می‌کند که هیچ فرمانی را بدون رعایت مصالح بندگانش صادر نکند و چنین افرادی همیشه در صدد پیروی از دستورهای الهی هستند و دانستن و ندانستن جزئیات فلسفه و چرایی احکام در روحیه آنان اثری نخواهد داشت.
2. نجس بودن چیزی، لزوماً دلیلی بر پست بودن آن نیست؛ مثلاً خون که یکی از حیاتی‌ترین مواد در وجود انسان است، آیا تنها به دلیل نجس بودن آن، می‌توان گفت که چیز پستی است؟! ضمن این‌که، می­دانیم انسان از چیزی به وجود می‌آید که نجس(منی) است.
3. این‌که چیزی مانند سوسک، پیش ما مظهر کثیفی است نمی‌تواند ملاک نجاست و طهارت باشد؛ زیرا طهارت و نجاست پدیده‌اى شرعى است که تنها فقه عهده‌دار بیان احکام آن است و شناخت پدیده‌هاى پاک و نجس تنها با معرّفى شارع مقدّس ممکن است. در مقابل؛ ادراک تمیزى و کثیفى، امرى عرفى و عقلایى و بر اساس طبع انسانی است که افزون بر دین، بهداشت نیز از آن سخن به میان می‌آورد. «طهارت»، پاکى از نجاست شرعى است که در بسیارى از کارها؛ مانند: نماز، روزه، خوردن و آشامیدن ضرورت دارد و «نجاست» به معناى نجس بودن یا نجس شدن چیزى است. بر این پایه، چیزهایى که شارع آن‌را عین نجس دانسته است؛ غیر از بهداشت و کثیفی است.
به علاوه؛ همین سوسک و ... که پیش مسلمانان به حق و بر اساس پیروی از احکام دین اسلام مظهر کثیفی بوده و به همین دلیل، حرام است، نزد برخی دیگر از انسا‌ن‌ها –مانند برخی ساکنان آسیای شرقی- خوراک لذیذی است که در بازارهایشان عرضه می‌شود. و از آن سو، همین سگی که در اسلام عین نجس دانسته شده، دارای منافعی بوده و در فقه اسلامی خرید و فروش آنها جهت استفاده از نگهبانی، شکار و ... صحیح است.
4. شاید یکی از دلائل نجاست سگ آن باشد که با توجه به وفاداری سگ‌ها به انسان‌ها، و اهلی بودن برخی از گروه‌های این حیوان، آدمیان از او تنها در موارد لازم در زندگی استفاده کنند و محبت بیش از حد به این حیوان - همان‌طور که امروزه در برخی از نقاط می‌بینیم-، بدان نیانجامد که ارتباط با سگ‌ها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسان‌ها شود. و این درباره دیگر نجاسات هم جاری است؛ همان‌طور که شهید اول در بحث تعریف نجاست می‌گوید: «چیزهایی را که نجس قرار داده شده و استفاده از آن در نماز و ... حرام دانسته شده، به جهت این است که؛ مردم از آن نجس، [در زندگی مادی و معنوی خود] دوری و فرار کنند». بنابر این، خداوند چیزهایی را به جهت انواع مفاسد و ضررهایی که در آنها وجود دارد، نجس دانسته و از مردم خواسته است تا استفاده از آنها را نه ممنوع، بلکه محدود سازند تا زندگی سالم و پاکی داشته باشند.

- حکم چرم سگ

حکم چرم سگ چیست؟

سگ و خوک و همه اجزاء آنان نجس است. پس بنابراین چرم این دو حیوان نیز نجس می باشد.مراجع تقلید می فرمایند: سگ و خوکى که در خشکى زندگى مى‏کنند حتّى‏ مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبتهاى آنها نجس است‏.

احکام فقهی مربوط به پرورش و نگهداری از گربه ها

پاسخ چند سوال شرعی متداول در خصوص آبزیان

احكام شرعی درباره ی نگهداری از حيوانات از نگاه آیت الله مکارم شیرازی

سعید سیری

نظرات

اولین شخصی باشید که در این مورد نظر می‌دهد
نظرتان را بنویسید توجه: نظرات قبل از انتشار توسط مدیریت تائید خواهند شد.

Secure image